104. Grzegorz Mroczkowski - Kompozycja 5A i 5B, 2020

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Stanisław Baj
    - Rzeka Bug-Sugry, 2020,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Są te prace w swoim wyrazie nieokreśloną, odrealnioną, a nawet pełną symfonią świata natury, czy właśnie jej tajemnicy. Te tony jakby muzycznej ciszy w tle odległych dźwięków docierają jednak do duszy bezpośrednio, gdyż człowiek nosi muzykę w sobie.

– prof. Andrzej Banachowicz (Grzegorz Mroczkowski. Malarstwo, wyd. BWA Przemyśl, Przemyśl 2012, s. nlb.)

 

Malarstwo Grzegorza Mroczkowskiego jest na wskroś tradycyjne – łączy w sobie doskonałość warsztatu i dbałość o technikę – artysta używa tempery jajowej - z ustawicznym poszukiwaniem nowej estetyki. Nadrzędnym jego celem jest szukanie odpowiedzi na dwie odwieczne i uniwersalne potrzeby człowieka: potrzebę ładu i potrzebę piękna.

Porządek obecny w jego obrazach wywodzi się z analizy matematycznej, praw geometrii, wnikliwej obserwacji kompozycji, celowego wykorzystania podstawowych budulców malarstwa: linii, punktów, koloru i materii. Artystę cechuje umiejętność dostrzegania harmonii w otaczającej rzeczywistości, wyczulone nań oko rejestruje odkryty w niej ład, który następnie pojawia się na płótnie w postaci przemyślanej i zwartej kompozycji.

Piękno z kolei wynika bezpośrednio z koloru. „Tak, jak pojedynczy dźwięk jest atomem symfonii, tak pojedynczy znak, plama, efekt przez lata doskonalonego ruchu pędzlem, jest elementarną cząstka obrazu Mroczkowskiego” – czytamy na stronie artysty. Najczęściej stosowanym przez Mroczkowskiego wyrazem jest powtarzany dziesiątki tysięcy razy znak stawiany pędzlem. Każdy obraz składa się z wielu warstw, które przenikają się wzajemnie, budując kolor, głębię i spektakularne efekty optyczne. Ze względu na stosowaną technikę tempery jajowej proces tworzenia jest skomplikowany i czasochłonny, ale pozwala osiągnąć niespotykane w innych technikach efekty. Niekiedy Mroczkowski porzuca temperę jajową na rzecz równie wymagającej akwareli. W jednym i drugim przypadku dąży do osiągnięcia stanu, w którym kolor staje się dźwiękiem, a jego malarstwo pozbawione jest materii. Farba zamienia się w czysty kolor, a kolor w światło. W przesterowanym świecie krzykliwych barw i natarczywych dźwięków malarstwo Mroczkowskiego przynosi spokój, jest efemeryczne i kontemplacyjne.

Proweniencja

Warszawa, kolekcja prywatna

Nr katalogowy: 104

Grzegorz Mroczkowski (1966)
Kompozycja 5A i 5B, 2020


(dyptyk) tempera żółtkowa, płótno / 100 x 100 cm (każdy)
sygn. i opisany na blejtramie: MROCZKOWSKI GRZEGORZ KOMPOZYCJA V A / 20 2020 tempera żółtkowa (1) MROCZKOWSKI GRZEGORZ KOMPOZYCJA V B / 20 2020 tempera żółtkowa (2)


Estymacja:
38 000 - 45 000 zł ●
7 836 - 9 279 EUR
7 646 - 9 055 USD

Cena sprzedaży:
35 000 zł
7 217 EUR
7 043 USD

Aukcji Dzieł Sztuki 20 października 2022

czwartek, 20 października 2022, o godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

wystawa przedaukcyjna:
3 - 20 października 2022 r.
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00

sob.: 11.00 – 15.00

Skontaktuj się z nami, aby licytować na aukcji:
+48 (22) 62 81 367
galeria@polswissart.pl

Licytuj online

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: