Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
14.

Kazimierz Lasocki
(1871-1952)

Pejzaż z Warszawy, 1934

olej, płótno / 110 x 69 cm

sygn. l. d.: K. Lasocki / Warszawa 1934

Estymacja:
18 000 - 20 000 
Cena wylicytowana:
22 000 
14.

Kazimierz Lasocki
(1871-1952)

olej, płótno / 110 x 69 cm

sygn. l. d.: K. Lasocki / Warszawa 1934

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.

Czechy, kolekcja prywatna
Polska, kolekcja prywatna
własność artysty

Krytycy (…) podkreślali, że pojmuje on pejzaż „w podobnym stylu jak Chełmoński”, że jest poważnym badaczem natury i posiada „żywioł obserwacji”.

(Zbudniewek J., Lasocki Kazimierz [w:] Słownik artystów polskich, t. 4, Warszawa, 1986, s. 450)

 

Kazimierz Lasocki rysował od wczesnego dzieciństwa. Swój talent malarski rozwijał pod okiem Wojciecha Gersona i Jana Kauzika w warszawskiej Klasie Rysunkowej. Kolejnym etapem studiów było Monachium. Tam początkowo uczył się prywatnie u słoweńskiego artysty Antona Ažbego, a następnie w akademii sztuk pięknych u Johanna Caspara Hertericha i Franza von Stucka.

Wiele podróżował odwiedzając m.in. Wiedeń, Budapeszt, Pragę, Drezno czy Berlin. W 1900 roku pokusił się odbyć pieszą wędrówkę do Turcji przez Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię. Jeździł także na studia plenerowe do Tyrolu. W 1904 roku wyjechał z żoną i córką do Włoch, gdzie przebywał około dziesięć lat, co jakiś czas wracając na krótko do kraju. Mieszkał głównie w Rzymie i Anticoli. Wszystkie te doświadczenia wpłynęły na jego wrażliwość artystyczną i podejmowaną tematykę. Był przede wszystkim pejzażystą, choć tworzył również i sceny rodzajowe, wizerunki rodziny czy studia portretowe okolicznych mieszkańców. Jego specjalnością były wiejskie krajobrazy z pasącym się bydłem na tle malowniczych łanów zbóż czy jezior. Malował z dużą biegłością warsztatową, najczęściej w konwencji XIX-wiecznego realizmu.

Od 1894 roku aktywnie wystawiał swoje prace w Warszawie (m.in. w TZSP, Salonie Krywulta i Salonie Kulikowskiego), jak również w Krakowie, Lwowie, Poznaniu czy Łodzi. W okresach pobytu w kraju mieszkał w dużych majątkach ziemskich takich jak folwark Swerydy, dobra Antoniny czy majątek Szlachowa, gdzie tworzył pejzaże z motywami burzy oraz studia krów i wołów. Utrzymywał także ożywione kontakty ze środowiskiem artystyczno-teatralnym stolicy. Wiele rysował za kulisami różnych teatrów, w tym Teatru Wielkiego. Jego dzieła znajdują się w wielu kolekcjach muzealnych, m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie i Poznaniu, Muzeum Teatralnym w Warszawie, Muzeum Podlaskim w Białymstoku czy Muzeum Okręgowym w Lesznie.