35. Igor Mitoraj - Torso Alato, 1985
Opis obiektu
Dzieła Igora Mitoraja to dialog antyku ze współczesnością, to historia o klasycznym pięknie i bólu przemijania. Mocne jak tarcza torsy, tchnięte duchem przeszłości głowy, atletyczne posągi – niepełne, spękane, rozpadające się, niekiedy zabandażowane – rodzą się z wewnętrznej potrzeby artysty, „(…) z przeżyć, ze stanów ducha, z uczuć, z napływu wspomnień, z rytmu onirycznego, z nastrojów (…)” (Constantini C., Blask kamienia, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 2003, s. 39). Jednak nie powstałyby, gdyby nie podróże Mitoraja do Meksyku, Grecji i Włoch, bo to tam rzeźbiarz po raz pierwszy poczuł „oddech kamienia”: „Ktoś powiedział, że kamienie oddychają, i że ten ich oddech jest jak śpiew syren, bo wabi i uwodzi, żeby potem zgubić” – wspominał artysta (Constantini C., dz. cyt., s. 43). „Torso alato” – czyli skrzydlaty tors – przy pierwszym spojrzeniu wydaje się czystą antyczną parafrazą, uosobieniem jakiegoś wspaniałego rzymskiego bóstwa. Jego inna wersja stoi przy Piazza Matteotti w Greve in Chianti w Toskanii. Język artystyczny Mitoraja to jednak klasyka ujęta przez pryzmat współczesności, podana z surrealistyczną nutą. Świadczy o tym tajemnicze oko, wtopione w dole pleców, a także naznaczające posąg prostokątne wgłębienia: „(…) w moich torsach, popiersiach czy wazach pojawiają się głębokie, prostokątne wybicia, okna. To (…) filmowy trop, obnażający ukrytą chęć kadrowania, przybliżenia jednego z aspektów rzeźby do formy stop-klatki” – tłumaczył autor (Constantini C., dz. cyt., s. 32). Kino było dla Mitoraja zawsze wielką pasją. Zanim został rzeźbiarzem, myślał o karierze aktorskiej i dwa razy próbował dostać się na łódzką Filmówkę. Jego dawne, młodzieńcze marzenie niejako urzeczywistniło się, gdy w2001 roku otrzymał włoską nagrodę im. Vittoria de Sica, przyznawaną głównie filmowcom. Poznając biografię artysty spostrzec możemy, iż zarówno „Torso alato”, jak i inne jego rzeźby to tylko pozornie naśladownictwo antyku. W istocie dzieła te subtelnie wyrażają indywidualność Mitoraja – odbijają jego emocjonalną wrażliwość, pasje i intymności, zdradzając pierwiastki jego duszy.
Proweniencja
Warszawa, kolekcja prywatna
Il Ponte Casa D'aste Srl, aukcja 29.11.2022, poz. 26
Mediolan, kolekcja prywatna
Biogram artysty
(…) sztuka antyczna była i jest dla mnie ideałem, a także wiąże się z nostalgią za utraconym rajem. – Igor Mitoraj
(Constantini C., Blask kamienia, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 2003, s. 39)
Igor Mitoraj to jeden z najwybitniejszych polskich rzeźbiarzy współczesnych, któremu udało się zyskać międzynarodowy rozgłos. Początki jego wielkiej kariery wiążą się z przeprowadzką w 1979 roku do Włoch. W małym miasteczku Pietrasanta, położonym u stóp górskiego łańcucha Alp Apuańskich, artysta odnalazł wszystko co było mu niezbędne do pracy. Bliskość kamieniołomów w Carrarze i Monte Altissimo już wcześniej uczyniły z Pietrasanta, nazywanej „Małymi Atenami”, siedzibę takich rzeźbiarzy jak Marino Marini czy Henry Moore. Tam też w połowie lat 80. trafiła znana włoska krytyk sztuki i jedna z najbardziej wpływowych kobiet w Rzymie – Maria Angiolillo. Zafascynowana Mitorajem, pomogła zorganizować mu pierwszą wielką wystawę, która odbyła się w Zamku Świętego Anioła w Rzymie w 1985 roku. Zwieńczony sukcesem pokaz otworzył rzeźbiarzowi drzwi do międzynarodowej kariery i zaowocował kolejnymi ważnymi ekspozycjami we Francji, Włoszech, Hiszpanii, Niemczech, Szwajcarii i Stanach Zjednoczonych. Dodatkowo artysta otrzymał zamówienia na szereg monumentalnych realizacji rzeźbiarskich takich jak m.in. kariatydy gmachu Prefektury Policji w Paryżu, fontanna w Mediolanie czy pomnik na Piazza Mignanelli w Rzymie.
Rzeźba Mitoraja wciela ideał klasycznego piękna ewokując zarazem, poprzez swą niekompletność, odczucie destrukcyjnego działania czasu. Nadwątlona gracja, naruszona elegancja, podupadła wielkość, fragment zamiast całości – stanowią estetyczne wartości sztuki doby postmodernizmu, której wyróżnikiem jest ciągły dialog między współczesnością i tradycją. „Mitoraj modeluje swoje rzeźby uszkodzone, podzielone, zniszczone, modeluje każdy fragment – rękę, nogę, oko, usta, genitalia, skrzydła, tułów – ale ta fragmentacja odzwierciedla stan człowieka i społeczeństwa: to »ja, podzielone«, rozszczepienie osobowości, przemoc człowieka nad drugim człowiekiem i nad samym sobą, głębokie konflikty świadomości z podświadomością, niepokojące autodestrukcyjne tendencje jakim jednostka poddaje się w dzisiejszym świecie. Mitoraj udowadnia, że piękno przetrwa każdą ranę, okaleczenie, wszelkie możliwe zniszczenia, tak jak przetrwa piękno płatków uciętego kwiatu” (Costantini C., Conversazioni con Igor Mitoraj, L’enigma della pietra, ed. Il Cigno, Roma 2004). Sam artysta nie lubił, gdy jego rzeźbom towarzyszyły przymiotniki takie jak „okaleczony”, „ułomny” czy „niepełnowartościowy”. „Nie lubię rzeźby, na którą patrząc wszystko się od razu widzi; trzeba odkryć ją samemu i długo dochodzić do sedna. Myślę, że sztuka powinna intrygować widza. Być tajemnicą. Może nawet zachować swój sekret na zawsze” – mawiał rzeźbiarz. Fragmentaryczność nie była dla niego tożsama z ułomnością. Stanowiła raczej symbol harmonii, która zniknęła wraz z końcem starożytnych cywilizacji. W ujęciu Mitoraja piękno rzeźby przyjęło wymiar ludzki, niedoskonały – w odróżnieniu od rzeźby klasycznej, która była odbiciem ideału, boskości i absolutu.
Nr katalogowy: 35
Igor Mitoraj (1944 - 2014)
Torso Alato, 1985
brąz / 184 x 83 x 83 cm ed. E.A. II/III
certyfikat sygn. i opisany u dołu: MITORAJ znak odlewni Pietrasanta E.A. II/III
- Estymacja:
-
1 100 000 - 1 400 000 zł ●
241 229 - 307 018 EUR
258 824 - 329 412 USD
- Cena sprzedaży:
-
1 100 000 zł
241 229 EUR
258 824 USD
Informacje:
19 września 2023 o godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa
wystawa przedaukcyjna:
7 – 19 września 2023 r.
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa
Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00
sob.: 11.00 – 15.00