37. Zygmunt Dobrzycki - Kompozycja kubistyczna, 1949

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Alfred Aberdam
    - Kompozycja z postaciami, 1954,

  • Następny

    Następna praca

    Andrzej Wróblewski
    - Niebo nad miastem/ Kompozycja abstrakcyjna, 1948,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Przebywając od lat 20. we Francji, Zygmunt Dobrzycki chłonął inspiracje z kipiącej ideami awangardy, a przede wszystkim z nowatorskich nurtów w sztuce, które odpowiadały jego otwartej na nowe doświadczenia wrażliwości. Przemieszczał się między Montparnasse, będącym wówczas centrum życia artystycznego a prowansalskim Saint-Paul-de-Vence, gdzie zetknął się ze sztuką Cézanne'a i Van Gogha. Wyjeżdżał także wielokrotnie do Belgii, gdzie w 1929 roku miał indywidualną wystawę, która przyniosła mu rozgłos i sukces. W poszukiwaniu natchnienia, Dobrzycki czerpał z dzieł pisarzy, poetów, malarzy, rzeźbiarzy i muzyków z każdego zakątku świata, których zgromadził pod jednym niebem Paryż, a którzy dali początek Szkole Paryskiej. Utrillo i Soutine, Kisling i Zadkine, Paul Valéry i Gide, Giono i Honegger – mieli wielki wpływ na wczesny etap twórczy malarza. We Francji artysta odkrył dla siebie fowizm i kubizm, które ukierunkowały jego sztukę. „Z polskich korzeni wyniósł Dobrzycki poczucie konkretu, natury i zmysłowości. Paryż nauczył go, jak się doskonalić w subtelnym rysunku” – pisał Yves Sjöberg (Sjöberg Y., Zygmunt Dobrzycki, Galerie Simone Badinier, 9-31 października 1959). Oferowana „Kompozycja kubistyczna” z 1949 roku należy do dojrzałej fazy twórczej Dobrzyckiego, kiedy był już malarzem znanym i cenionym w środowisku artystycznym. Obraz jak w soczewce skupia najaktualniejsze tendencje europejskiej sztuki, oscylujące wokół picassowskiego kubizmu i poetyki surrealistycznej. W niemal abstrakcyjnym układzie plam barwnych, doszukać się można uproszczonych profilów sylwetek, a także poprzeplatanych wzajemnie fragmentów wnętrz i zielonego pejzażu. Nakładające się na siebie kształty dają efekt odrealnienia. Fragmenty kolumn, postacie, nisze, chmury i niebo, trawnik, drewniana podłoga i uchylone drzwi – wszystko funkcjonuje równolegle, jakby łącząc naraz kilka planów, perspektyw i wymiarów. Całość naznaczona artystycznym indywidualizmem, potwierdza otwartość intelektu Dobrzyckiego i jego odwagę w podejmowaniu coraz to nowych środków wyrazu.

Proweniencja

Warszawa, kolekcja prywatna
Bruksela, Horta, aukcja 11.12.2023, poz. 291

Biogram artysty

Z polskich korzeni wyniósł Dobrzycki poczucie konkretu, natury i zmysłowości. Paryż nauczył go, jak się doskonalić w subtelnym rysunku. – Yves Sjöberg
(Sjöberg Y., Zygmunt Dobrzycki, Galerie Simone Badinier, 9-31 października 1959)

Zygmunt Dobrzycki urodził się 1896 roku w staropolskiej rodzinie ziemiańskiej. Edukację artystyczną rozpoczął w Kijowie, przenosząc się następnie do Petersburga i Moskwy. W wieku dwudziestu sześciu lat zawitał do Warszawy, zapisując się na studia do Szkoły Sztuk Pięknych i jednocześnie na Wydział Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Naukę przerwał po roku i wyjechał do Paryża, chcąc czerpać inspirację z kipiącej ideami awangardy, a przede wszystkim z nowatorskich nurtów w sztuce, które odpowiadały jego otwartej na nowe doświadczenia wrażliwości. Przemieszczał się między Montparnasse, będącym wówczas centrum życia artystycznego a prowansalskim Saint-Paul-de-Vence, gdzie zetknął się ze sztuką Cézanne'a i Van Gogha. Wyjeżdżał także wielokrotnie do Belgii, gdzie w 1929 roku miał indywidualną wystawę, która przyniosła mu rozgłos i sukces.

W poszukiwaniu natchnienia, Dobrzycki czerpał z dzieł pisarzy, poetów, malarzy, rzeźbiarzy i muzyków z każdego zakątku świata, których zgromadził pod jednym niebem Paryż, a którzy dali początek Szkole Paryskiej. Utrillo i Soutine, Kisling i Zadkine, Paul Valéry i Gide, Giono i Honegger – mieli wielki wpływ na wczesny etap twórczy malarza. We Francji artysta odkrył dla siebie fowizm i kubizm, które ukierunkowały jego sztukę. „Z polskich korzeni wyniósł Dobrzycki poczucie konkretu, natury i zmysłowości. Paryż nauczył go, jak się doskonalić w subtelnym rysunku” – pisał Yves Sjöberg (Sjöberg Y., Zygmunt Dobrzycki, Galerie Simone Badinier, 9-31 października 1959).

W latach 30. uczestniczył w wystawach odbywających się w Brukseli, Antwerpii oraz w paryskiej Galerii l’Atelier Française. W 1937 roku otrzymał złoty medal na międzynarodowej wystawie „Sztuka i technika”, a w 1946 roku został zaproszony do udziału w pokazie polskiej sztuki nowoczesnej w Musée d'art moderne w Paryżu. Dołączając do grupy trzydziestu wybranych twórców, znalazł się obok takich słynnych nazwisk jak Olga Boznańska, Tytus Czyżewski czy Roman Kramsztyk, a także przedstawicieli młodszego pokolenia, jak Jan Cybis, Zbigniew Pronaszko czy Artur Nacht-Samborski.

Nr katalogowy: 37

Zygmunt Dobrzycki (1896 - 1970)
Kompozycja kubistyczna, 1949


gwasz, papier / 12 x 15,5 cm
sygn. p.g.: Zdobrzyc […] / 49


Cena wywoławcza:
18 000 zł
4 216 EUR
4 700 USD

Estymacja:
20 000 - 25 000 zł ●
4 684 - 5 855 EUR
5 222 - 6 528 USD

Cena sprzedaży:
20 000 zł
4 684 EUR
5 222 USD

Aukcja Dzieł Sztuki 15 października 2024

wtorek, 15 października, o godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
27 września - 15 października 2024
Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00
sob. - nd.: 11.00 – 15.00

Zlecenia licytacji:
+48 (22) 62 81 367
galeria@polswissart.pl

Zlecenie licytacji

Licytuj online

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: