22. Jan Matejko - Portret Zdzisława i Bolesława Włodków jako dzieci, 1862
Opis obiektu
Malarz, rysownik związany z Krakowem, najwybitniejszy reprezentant nurtu historyzmu w malarstwie polskim. W latach 1852-1858 studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie, którą kierował od 1873 roku. Do jego uczniów zaliczali się m.in. Maurycy Gottlieb, Jacek Malczewski, Józef Mehoffer i Stanisław Wyspiański. Na studiach, pod wpływem swego mistrza Wojciecha Kornelego Stattlera, wykształcił swój niezwykle zdyscyplinowany warsztat charakteryzujący się precyzją opracowywania powierzchni malarskiej oraz stosunek do sztuki jako powołania i misji na rzecz narodu. Ostatnia cecha ukierunkowała jego twórczość, której znaczną część stanowi malarstwo historyczne, w którym w pełni wyraził się geniusz artysty. Matejko malował serię portretów, w których bardzo wyraźnie daje się odczytać najważniejszą cechę artysty a mianowicie umiejętność kreowania postaci o niezwykle wyrazistych, pełnych ekspresji rysach fizjonomicznych i psychicznych. Prezentowany obraz został namalowany przez Matejkę w 1862 roku, tym samym, w którym powstało jedno z jego najwybitniejszych dzieł - „Stańczyk”. Artysta miał wówczas jednynie 24 lata. Prezentowany portret przedstawia synów Romana Włodka, krakowskiego właściciela ziemskiego. Dziesięcioletni Zdzisław i cztery lata młodszy Bolesław sportretowani są en face, w pełnej postaci, stojąc trzymają się za ręce a starszy obejmuje młodszego opierając dłoń na jego lewym ramieniu. Pewna czułość tej sceny była nowością w klasycznych biedermeierowskich XIX-wiecznych przedstawieniach. W portrecie nie brakuje również symboliki – ciężką kotarę w tle można odczytać jako niewiadomą przyszłość a rzeźbione krzesło tronowe z wzorzystym obiciem może symbolizować ważne stanowiska jakie w tej przyszłości mieli zająć synowie znamienitej rodziny. Każdy element kompozycji charakteryzuje się niezwykle precyzyjnym oddaniem detalu. Portret braci Włodków to najwyższej rangi dzieło i zupełny ewenement na polskim rynku sztuki.
Reprodukowany
Matejko. Obrazy olejne. Katalog, red. Krystyna Sroczyńska, Warszawa 1993, kat. 94
Biogram artysty
Pokolenia dzisiejszych czasów nie rozumieją naszej sztuki, bo to są nowe zdobycze, a każda nowość budzi niewiarę albo lekceważenie; my Polacy pracujemy na przyszłość i dopiero przyszłość nas cenić będzie! (…) stworzyliśmy prawdziwe historyczne malarstwo na podstawie historiozofii i dlatego nas dziś nie rozumieją jeszcze.
– Jan Matejko (1888) (Treter M., Matejko. Osobowość artysty, twórczość, forma i styl, Lwów 1939, s. 4)
Charakterystyczną cechą twórczości Jana Matejki już od najwcześniejszych lat studenckich był zwrot ku tradycji i wielkości polskiej sztuki i w tym przejawiał się matejkowski sposób pojmowania historyzmu. W najwcześniejszym dzieciństwie talent jego rozpoznany został przez starszego brata Franciszka, który zapewnił mu domowe ćwiczenia z rysunku, które „uczyły go wczuwania się w inną epokę, w postacie historyczne odległych czasów oraz przyzwyczajały go od lat najwcześniejszych do brania żywego osobistego udziału w historycznych zdarzeniach” (Treter M., Matejko. Osobowość artysty, twórczość, forma i styl, Lwów 1939, s. 96). Objawiało się to w dorosłym życiu malarza we wszystkich podejmowanych przez niego gatunkach – od scen typowo historycznych, po sztukę portretową. Uczuciowość jego malarstwa, na którą zwracają uwagę badacze, podparta była rozlicznymi studiami historycznymi i artystycznymi.
Matejko bardzo dużo czytał, „przede wszystkim dzieła historyczne, dawne kroniki, z którymi nie rozstawał się nawet w podróży, studiując je w drodze” (Treter M., Matejko. Osobowość artysty, twórczość, forma i styl, Lwów 1939, s. 94). Wedle założeń malarstwo historyczne mógł uprawiać jedynie wykształcony artysta, dobrze znający źródła literackie. Ten gatunek sztuki nobilitował, pozwalał podkreślić nie tylko talent, ale i rozległą wiedzę twórcy. Osobiste predyspozycje, wrodzona inteligencja, uczuciowość i instynkt malarski w połączeniu z duchem Krakowa i krakowskim środowiskiem uczyniły z Matejki malarza historycznego o głęboko patriotycznym poczuciu. Powolne wybudzanie się z kryzysu, jaki dotknął miasto w połowie XIX wieku i nowa rola, jaką przyszło odegrać stolicy zaboru austriackiego po klęsce Powstania Styczniowego, miały wielki wpływ na rozkwit artystycznej działalności Krakowa. Miasto już w latach 60. XIX wieku stało się „duchową stolicą narodu polskiego”, a jednym z jej fundamentów było niewątpliwie matejkowskie malarstwo historyczne. Całe życie i twórczość malarza mieszczą się w wyjątkowej dla Krakowa fazie, w której prowincjonalne i zagrożone miasto przeistaczało się w budzący się do życia ośrodek. Sztuka Matejki była organiczną częścią tego procesu, a samego artystę postrzegano w rodzinnym mieście jako współtwórcę wielkich przemian.
Symboliczną kulminacją tej historycznej i tożsamościowej odbudowy Krakowa jako miasta polskiego było ofiarowanie Matejce przez Radę Miast berła – znaku panowania w dziedzinie sztuki (1878). „Nie macie dziś pojęcia, jak sztuka polska wyglądała przed rokiem 1850 – było po prostu nic” zapewniał Marcin Olszyński, cytowany przez Stanisława Witkiewicza. Ten surowy osąd potęgowała niepochlebna opinia Wojciecha Gersona, który w liście do Franciszka Tepy cytowanym przez M. Tretera (Matejko. Osobowość artysty, twórczość, forma i styl, Lwów 1939, s. 102) nazywa sztukę polską „rzemiosłem zabytkowym, tolerowanym dlatego chyba tylko, że oświecone narody Zachodu przywykło się nałogowo małpować”. Malarstwo historyczne Jana Matejki zmieniło ten stan rzeczy przywracając polskiej sztuce jej znaczenie. Dziś uznawany jest on za artystę kluczowego dla procesu kształtowania się nowoczesnej tożsamości Polaków i ich obrazu własnego w XIX wieku.
Nr katalogowy: 22
Jan Matejko (1838 - 1893)
Portret Zdzisława i Bolesława Włodków jako dzieci, 1862
olej, płótno / 150 x 111 cm
sygn. i dat. p. d.: J. M. 1862
- Cena wywoławcza:
-
1 200 000 zł
287 082 EUR
366 973 USD
- Estymacja:
-
1 300 000 - 1 600 000 zł
311 005 - 382 776 EUR
397 554 - 489 297 USD
- Cena sprzedaży:
-
1 320 000 zł
315 790 EUR
403 670 USD
AUKCJA DZIEŁ SZTUKI
9 października 2014 r.
ul. Wiejska 20, Warszawa