7. Władysław Karol Szerner - W zagrodzie

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Jerzy Kossak
    - Ułan i dziewczyna, 1938,

  • Następny

    Następna praca

    Alfred Wierusz-Kowalski
    - Powrót przed zmierzchem,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

  sygn. p.d.: Wladyslaw Szerner Był synem malarza Władysława. Od 1888 r. studiował malarstwo w Akademii monachijskiej u J.C. Hertericha, G. Hackla i W. Dieza. Uprawiał malarstwo rodzajowe z powtarzającym się motywem koni. Swoje obrazy podpisywał dodając słowo „iun.” lub „jun.” (junior), obok swego imienia nazwiska by odróżnić się w ten sposób od ojca-malarza. Prace Szernera prezentowane były za jego życia w krakowskim i lwowskim TPSP oraz w warszawskim TZSP.

Biogram artysty

Władysław Karol Szerner urodził się w 1870 roku w Przybenicach w majątku rodzinnym matki Apolonii Geppert. Jego ojcem był Władysław Szerner jeden z najwybitniejszych polskich twórców obrazów o tematyce historycznej związanej z lisowczykami, husarią i jazdą lekką oraz scen rodzajowych. Od 1888r. Mieszkał u ojca w Monachium, studiując na Akademii Sztuk Pięknych w Monachium pod kierunkiem J.C.Hertericha, C. Hackla i W. Dieza. Równolegle studiując także przez cztery semestry agronomię na politechnice monachijskiej. Po ukończeniu Akademii powrócił do ojczyzny. Zadebiutował w 1893r. pokazując w warszawskim TZSP miniaturę Pod figurą. Podobnie jak ojciec sięgał po tematykę scen historycznych. Wykorzystywał motyw koni, lisowczyków, hucułów oraz epizody z dziejów Polski. Czasami również malując repliki obrazów swego ojca. Swoje obrazy podpisywał sygnaturą "Szerner junior" lub dodając „iun.” lub „jun.” obok swego imienia i nazwiska. Swoje prace prezentował również na wystawach w 1894 r. w lwowskim i krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych (Sielanka i Martwa natura). Wśród jego najbardziej rozpoznawanych obrazów znajduje się motyw Krakowiaka pławiącego konie i młoda kobietę stojąca na mostku (Spotkanie). Temat tego typu rodzajowych scen pojawiał się w jego twórczości kilkakrotnie zmieniając się w drobnych szczegółach i tytułach (np. Umizgi i powtórnie Spotkanie z 1900 r.). W pierwszych latach XX w. z powodu słabego zdrowia zaprzestał malowania i objął stanowisko praktykanta rolnego w należącym do Stefana Wielowieyskiego majątku Lubcza. W latach 1909–14 corocznie wystawiał obrazy w TZSP, a od 1910r. Również w warszawskim Salonie Feliksa Rychlinga. W latach 1910–12 był członkiem zagranicznym Kunstverein w Monachium. Jego obrazy: Pokłosie, Gęsiarka, Pojenie koni, Lato i Na drodze, zostały przed pierwszą wojną światową zakupione lub wylosowane jako premie TZSP. Szerner Junior nie założył rodziny. Pod koniec życia mieszkał w drewnianej oficynie dworu w Wośnikach, należącej do Władysława Pruszaka, pasierba Józefa Brandta. Po jego śmierci obrazy pozostawione w dworku zostały skradzione podczas okupacji niemieckiej.  

Nr katalogowy: 7

Władysław Karol Szerner (1870 - 1936)
W zagrodzie


olej, płótno / 61 x 80 cm


Cena wywoławcza:
40 000 zł
9 570 EUR
12 233 USD

Estymacja:
50 000 - 60 000 zł
11 962 - 14 355 EUR
15 291 - 18 349 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI

9 października 2014 r.
ul. Wiejska 20, Warszawa

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: