Kajetan Sosnowski - Obraz 13-14, z cyklu Obrazy puste, 1963
Opis obiektu
Równie intrygujące były poszukiwania jakie Sosnowski prowadził w ramach innego znanego cyklu „obrazów pustych”. Powstały w latach 1961-1964 w wyniku fascynacji artysty minimalizmem charakteryzuje się on jednobarwną płaszczyzną o przydymionym, zgaszonym kolorze, czasem otoczonym kontrastową bordiurą. Sosnowski zamalowywał płótno własnymi palcami, rozsmarowując farby dłonią po płótnie. Poprzez wyeliminowanie innych narzędzi malarskich artysta zwracał uwagę na kontakt twórcy z materią malarską. Uzyskana w ten sposób faktura, nie pozbawiona śladów bezpośredniego działania, migotliwie odbijała światło. Julian Przyboś pisał: „nie widziałem dotychczas nikogo ażeby tak głęboko wpuścił światło w obraz i żeby ono gdzieś z dna biło równomiernie na całą powierzchnię obrazu" (Kowalska B., Kajetan Sosnowski, „Kamena. Kwartalnik kresowy”, nr 2 [927], 1990, s. 42)
Proweniencja
Belgia, kolekcja prywatna
Biogram artysty
„Od wczesnych obrazów Kajetana, na których farba rozprowadzana była dłońmi, bez użycia pędzla, po ostatni cykl zszywanych płócien »Katalipomena« – obok tendencji konstrukcyjno-porządkującej, obok dążenia do ascezy i obiektywizacji – zawsze ujawniała się w jego pracach intelektualna refleksja i emanacja nieprzekładalnej na słowa siły ezoterycznej, bez której nie ma prawdziwej sztuki”.
(Kowalska B., Kajetan Sosnowski, [w:] Katalog wystawy laureatów Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida z lat 1967-1976, Wierzchowska W. [red.], Warszawa 1977)
Kajetan Sosnowski urodził się w 1913 roku w Wilnie. Kształcił się w warszawskiej ASP u Tadeusza Pruszkowskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego. Po wojnie aktywnie współtworzył życie artystyczne – kreował łódzki ZPAP, był kierownikiem artystycznym „Kuźnicy” oraz jednym z współzałożycieli warszawskiej Grupy 55, galerii Krzywe Koło i Galerii EL w Elblągu, gdzie zainicjował Biennale Form Przestrzennych. Chętnie wystawiał w awangardowych galeriach, przyczynił się do utworzenia Galerii 72 w Chełmie Lubelskim. Uczestniczył m.in. w Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (1955).
Jego zainteresowania twórcze opierały się głównie na malarstwie, rzadziej na rysunku czy rzeźbie. W czasie okupacji jego prace nawiązywały do postimpresjonizmu, następnie skierował swoje artystyczne poszukiwania w stronę form figuratywnych. Od lat 50. zaczął posługiwać się kształtami abstrakcyjnymi, początkowo aluzyjnymi, później skupił się na materialnych cechach kompozycji (Obrazy białe). Fascynacja naturą światła stała się podstawą jego ascetycznych „obrazów pustych”, w których nieomal jednobarwna płaszczyzna, zamalowana farbą rozprowadzoną dłonią, zdawała się promieniować blaskiem. Dalsze poszukiwania w tym obszarze zaowocowały pracami z cyklów „Poliptyki” (1965) i niezwykłymi w swej istocie obrazami chemicznymi – „Metalepseis” (1972-1982). Pewnym wyjątkiem od tych rozważań były obrazy szyte zwane „Katalipomena (1975)”. Były to monochromatyczne kompozycje z pozszywanych kawałków płótna, niektóre wręcz o dodatkowym wydźwięku rękodzieła. W latach 80. Malarz stworzył też serię obrazów czarnych z odniesieniem do martyrologii ojczyzny oraz cykl obrazów z motywem krzyża, określanych jako„Interwencje” (1981).
Kajetan Sosnowski (1913 - 1987)
Obraz 13-14, z cyklu Obrazy puste, 1963
olej, płótno / 73 x 65 cm
sygn. p.d.: Kajetan 63, opisany na odwrociu: KAJETAN / SOSNOWSKI / obraz 13-14 / 73 x 65 / 1963 oraz pieczęcie na blejtramie, nalepka firmy ramiarskiej AU CADRE DORE MAX WILI
- Cena galeryjna:
-
57 000 zł
13 074 EUR
13 869 USD
- Kontakt w sprawie obiektów
-
galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67