Temat wojny i przemocy artysta uwspółcześnił w monumentalnym (…) płótnie pt. „Trzeci maja” (2012), będącym parafrazą obrazu Goyi o tym samym tytule, dzieła, o którym domniemywa się, że było inspiracją dla „Guerniki” Picassa. W prawej części obrazu Waśko powtórzył wykadrowane przedstawienie plutonu egzekucyjnego, natomiast w lewej części zastąpił rozstrzeliwanych powstańców współczesną migawką z zamieszek ulicznych w Palestynie. (…) Pustka centralnej części kompozycji może przywodzić na myśl tezy o znikaniu rzeczywistości wypieranej przez jej medialne wyobrażenia, tak czy inaczej to właśnie w tej pustce wydaje się tkwić punctum tego obrazu. Swego rodzaju pusta kartka, którą można wypełnić setkami innych przedstawień wojen, zamieszek, egzekucji. – Bożena Czubak
(Czubak B., To samo, co nie jest już tym samym, [w:] Ryszard Waśko. Piękno idei [katalog wystawy], MSCW Elektrownia w Radomiu, Radom 2021, s. 43.)