45. Francis Bacon - Deuxième version du triptyque 1944, 1989
Opis obiektu
Wierzę w głęboko uporządkowany chaos. – Francis Bacon
Sztuka Francisa Bacona gwarantuje szczególną intensywność doznań. Jest niczym buzujący gejzer emocji. Artysta-samouk zaczął malować po tym, jak został wyrzucony z domu za swoją homoseksualną orientację. Po krótkim pobycie w Berlinie i Paryżu, osiadł w Londynie zarabiając na życie jako dekorator wnętrz. Ze szczególną pasją oddawał się zgłębianiu twórczości największych mistrzów pędzla – Michała Anioła, Rembrandta, van Gogha… Jednak niezaprzeczalnie największą jego obsesją stał się namalowany przez Velázqueza portret papieża Innocentego X. W latach 1947-71 stworzył cykl prac reinterpretujących ten motyw w sposób niezwykle mroczny i przejmujący. W kontraście do wizerunku stworzonego przez hiszpańskiego artystę, papież Bacona rozdziera usta w przejmującym skowycie niczym szaleniec czy zły duch. A może miał to być bolesny śmiech?
Malarza fascynował temat krzyku. W swojej pracowni, pośród zdjęć jakie zbierał, byli m.in. krzyczący na politycznych wiecach Hitler i Goebbels, a także kadr z filmu Eisensteina „Pancernik Potiomkin”, na którym starsza kobieta rozwierała szeroko usta w przerażającym cierpieniu. „(…) chciałem dobrze namalować ludzki krzyk. Nie potrafiłem tego zrobić tak doskonale jak Eisenstein. Najtrafniej ludzki krzyk namalował prawdopodobnie Poussin. (…) często chodziłem do Chantilly. Ten obraz [Rzeź niewiniątek] robił na mnie niesamowite wrażenie. Inną rzeczą, która sprawiła, że zacząłem myśleć o krzyku, była książka kupiona przeze mnie w młodości w paryskim antykwariacie. Były w niej piękne kolorowe, ręcznie malowane tablice pokazujące choroby jamy ustnej, fantastyczne ilustracje otwartych ust, z dokładnie pokazanym wnętrzem” – mówił Bacon (David S., Rozmowy z Francisem Baconem. Brutalność faktu, Poznań 1997, s. 34).
Praca „Deuxième version du triptyque” to powrót Bacona do pomysłu ze swojego kultowego tryptyku „Trzy studia postaci na podstawie tematu Ukrzyżowania” z 1944 roku. Po wielu latach, artysta stworzył drugą wersję kompozycji, malując z większym wyrafinowaniem i stosując bardziej monumentalną skalę. Ustawione przed głęboką, krwistoczerwoną pustką trzy zniekształcone, antropomorficzne bestie, wiją się mękach. Ich ciała pulsują z wściekłości, a paszcze ryczą w szaleńczej rozpaczy. Udręczone stworzenia stanowią nawiązanie do greckich Eryni – mściwych starożytnych bogiń, które karały za ludzkie zło. W przeciwieństwie do klasycznej ikonografii, gdzie przedstawiane były jako eleganckie, skrzydlate bóstwa żeńskie, Erynie Bacona stają się potwornymi hybrydami. Siedzą na drewnianych meblach w klaustrofobicznych pomieszczeniach, a ich wydłużone szyje, odsłonięte żebra i ogromne szczęki przywołują na myśl żarłoczne hieny, wyjące z bólu. Przejmując temat z klasycznej tragedii greckiej i umieszczając go w ponadczasowej konfiguracji tryptyku, Bacon przywołuje mroczne i ponure prawdy, które są nieustannie aktualne.
Proweniencja
Warszawa, kolekcja prywatna
Lempertz, aukcja 2.12.2023, poz. 422
Szwajcaria, kolekcja prywatna
Nr katalogowy: 45
Francis Bacon (1909 - 1992)
Deuxième version du triptyque 1944, 1989
litografia barwna, papier / (tryptyk) 178,5 x 119,5 cm (każdy), ed. EA
sygn. p.d.: Francis Bacon (każdy) ed. l.d.: E.A. (każdy) Jeden z 8 zestawów edycji autorskiej, wydanie podstawowe 30 i 13 H.C. Opublikowane przez Michela Archimbauda dla Librairie Séguier dla IRCAM Centre Pompidou, Paryż
- Cena wywoławcza:
-
380 000 zł
87 558 EUR
93 828 USD
- Estymacja:
-
400 000 - 500 000 zł ●
92 166 - 115 208 EUR
98 766 - 123 457 USD
Aukcja Dzieł Sztuki 11 czerwca 2024
wtorek, 11 czerwca 2024, o godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa
Wystawa przedaukcyjna:
23 maja - 11 czerwca 2024
Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00
sob. - nd.: 11.00 – 15.00
Zlecenia licytacji:
+48 (22) 62 81 367
galeria@polswissart.pl