73. Ryszard Winiarski - Przypadek w grze dla dwóch, 1984
Proweniencja
Warszawa, kolekcja prywatna
zakup od artysty
Wystawiany
Warszawa, Biuro Wystaw/ Fundacja Polskiej Sztuki Nowoczesnej, Sekwencje #5: Logika przypadku. Ryszard Winiarski, Dominik Jałowiński, 21 czerwca – 26 lipca 2024. Warszawa, Galeria Opera / Teatr Wielki Opera Narodowa, Ryszard Winiarski, Nowy Jork, Utica, Munson Williams Proctor Institute, Ryszard Winiarski, 16 marca - 29 kwietnia 2017. Utica, Nowy Jork, Munson Williams Proctor Institute, Masters of Contemporary Polish Art, 8 października – 27 listopada 1988. Nowy Jork, Ithaca, Herbert F. Johnson Museum of Art, Cornell University, Masters of Contemporary Polish Art, 1986.
Reprodukowany
Sekwencje #5: Logika przypadku. Ryszard Winiarski, Dominik Jałowiński [katalog wystawy], wyd. Biuro Wystaw/ Fundacja Polskiej Sztuki Nowoczesnej, Warszawa 2024, s. 16.
Ryszard Winiarski [katalog wystawy], Wydawnictwo Teatr Wielki, Opera Narodowa, Warszawa 2017, s. 46-47.
Masters of Contemporary Polish Art [katalog wystawy], wyd. Munson Williams Proctor Institute, Utica, Nowy Jork 1988.
Masters of Contemporary Polish Art [katalog wystawy], wyd. Herbert F. Johnson Museum of Art Cornell University, Ithaca, Nowy Jork 1986, s. 80.
Biogram artysty
Cała moja twórczość, do dzisiaj z grubsza biorąc, jest budowana na tych dwóch obiektywnych mechanizmach, na porządku i przypadku. Porządkiem nazywam te doświadczenia, które są przypisane ciągom liczbowym, przypadkiem zaś te, w których uruchomiony został taki czy inny mechanizm losowy. (…) Na początku to, co robiłem miało służyć przede wszystkim pewnej demonstracji, demistyfikacji określonego obszaru sztuki po to, by zamienić go w obszar konkretnego, rzetelnego doświadczenia. Konsekwencją takiej postawy było odrzucenie wszelkiej myśli o ekspresji, wszelkiej myśli o wrażliwym odbiorze tego, co robię. – Ryszard Winiarski
(cyt. za: Ryszard Winiarski. Prace z lat 1973-1974, Polski Dom Aukcyjny „Sztuka”, Kraków 2002, s. 20)
Ryszard Winiarski urodził się w 1936 we Lwowie. Przez ostanie dwa lata studiów, które realizował na Wydziale Mechaniki Precyzyjnej Politechniki Warszawskiej, zdecydował się uczęszczać jako wolny słuchacz do pracowni malarstwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 1960 roku podjął już regularną naukę na Wydziale Malarstwa. Jego profesorami byli m.in. Aleksander Kobzdej, Stanisław Szczepański, Jan Wołodyński, Julian Pałka i Władysław Daszyński. W czasie studiów artystycznych uczęszczał na prowadzone przez Mieczysława Porębskiego seminarium poświęcone związkom i zależnościom pomiędzy sztuką a nauką. Wykłady te miały kluczowy wpływ na dalszą twórczość Winiarskiego i temu zagadnieniu artysta postanowił poświęcić temat pracy dyplomowej: „Zdarzenie – informacja – obraz”. Tytuł magistra obronił w 1966 roku, łącząc w swoim dyplomie sztukę z teorią programowania obrazów. Prace wykonane według tych założeń zaprezentował jeszcze w tym samym roku na jednej z najważniejszych imprez polskiej awangardy – Sympozjum Artystów Plastyków i Naukowców w Puławach. Jego koncepcja artystyczna była bardzo dojrzała i oryginalna, wsparta serią prac inspirowanych rachunkiem prawdopodobieństwa. Winiarski zaproponował w niej przełożenie wybranych zagadnień z obszaru nauk ścisłych, takich jak statystyka, teoria gier czy przypadek – na język sztuki. W 1981 roku objął pracownię „Problemy malarstwa w architekturze i w otoczeniu człowieka” na macierzystej uczelni. Przez dwie kadencje (1985-1987 i 1987-1990) pełnił funkcję prorektora warszawskiej ASP. W 1990 roku otrzymał tytuł profesora.
Winiarski to jeden z najwybitniejszych reprezentantów nurtu abstrakcji geometrycznej wywodzącej się z tradycji konstruktywizmu. Zgodnie z założeniami swojego programu, od 1965 roku budował obrazy w oparciu o stały moduł – kwadrat pokryty czarną lub białą farbą. Ułożenie kwadratów i ich kolor są przypadkiem uzależnionym od rzuconej kostki do gry lub układu losowego. „Intencją artysty było odrzucenie przestarzałych norm tradycyjnej estetyki, wszelkich obowiązujących dotąd i nauczanych w szkołach zasad dotyczących malarstwa, łącznie z regułami budowy kompozycji czy rozwiązań kolorystycznych i światłocieniowych. Winiarski zanegował samą ideę obrazu jako dzieła sztuki kształtowanego świadomie przez artystę i noszącego cechy jego twórczej indywidualności. Dążeniem malarza było stworze nie sztuki bezosobowej, wyzbytej z wszelkiej emocji; sztuki, której nie da się ocenić z punktu widzenia wartości estetycznych, ale której sens można wyjaśnić racjonalnie, logicznie i precyzyjnie” (Kowalska B., Ryszard Winiarski. Na pograniczu matematyki i sztuki, [w:] Ryszard Winiarski. Prace z lat 1973-1974 [katalog wystawy], Kraków 2002, ss. 8-9). Celem nie był obraz sam w sobie, ani jego estetyka – Winiarskiego interesował sam proces twórczy, sterowany rządzący się prawami gry. Artysta wyprzedzał swój czas, wprowadzając do swoich prac elementy konceptualizmu. Nie używał terminu „obraz”, ale „obszar” lub „próby wizualnej reprezentacji układów statystycznych”. Jego dzieła znajdują się w wielu prywatnych i publicznych kolekcjach m.in. w Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowym w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie i Poznaniu, a także w McCrory Collection w Nowym Jorku oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej w New Delhi.
Nr katalogowy: 73
Ryszard Winiarski (1936 - 2006)
Przypadek w grze dla dwóch, 1984
akryl, płyta pilśniowa / 64,5 x 64,5 cm
sygn. p.d.: winiarski 84., opisany l.d.: chance in game for two, sygn. i opisany na odwrociu: przypadek / w grze / dla dwóch / winiarski 84., na odwrociu nalepka wystawowa
- Cena wywoławcza:
-
40 000 zł
9 390 EUR
9 853 USD
- Estymacja:
-
50 000 - 70 000 zł ●
11 738 - 16 432 EUR
12 316 - 17 242 USD
- Cena sprzedaży:
-
60 000 zł
14 085 EUR
14 779 USD
Aukcja Dzieł Sztuki 10 grudnia 2024
wtorek, 10 grudnia, o godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa
Wystawa przedaukcyjna:
22 listopada - 10 grudnia 2024
Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00
sob. - nd.: 11.00 – 15.00
Zlecenia licytacji:
+48 (22) 62 81 367
galeria@polswissart.pl